דבר האוצר.ת:
עינת סיני פסטרנק {{IF>
בזיליקה
א. טיפוס מבנה וחלל שמקורו באדריכלות הרומית, שבה שימש כמבנה הציבור החשוב ביותר
ב. בראשית הנצרות אומצה הבזיליקה והתמסדה כמבנה הפולחן המרכזי של הדת החדשה
קיבוץ
צורת התיישבות שיתופית ייחודית המבוססת על שאיפת הציונות להתיישבות מחודשת בארץ ישראל ועל ערכים סוציאליסטיים - שוויון בין בני האדם ושיתוף כלכלי ורעיוני (עפ"י ויקיפדיה)
זהר טל ענבר (1964) ילידת קיבוץ מזרע, החליטה לעשות מעשה, לצאת מאזור הנוחות שלה כאמנית המתמחה בציור פיגורטיבי- טבע דומם, פורטרטים ונופים, ולבצע מחקר פעולה* באזורים ישנים חדשים- שורשיה הקיבוציים, מהם התרחקה לאורך השנים. רצונה לעסוק בביוגרפיה האישית של משפחתה, בדגש על זו של הוריה, הוביל אותה למצוא עוגן רעיוני וויזואלי אצל שני אמנים. האחד, אברהם אמרנט (טושק) ממזרע, אותו הכירה עוד כילדה והשני, אברהם עמרי משער העמקים אליו התוודעה בחייה הבוגרים. משיכתה לנטייתם לפרק ולחבר מחדש את האובייקטים בהם הם עוסקים השפיעה רבות על יצירתה, שמהותה היא בחיבורים בין עולמות שונים שתחת מכחולה מתלכדים לאחד. בתהליך היצירה הנוכחי, היא עולה שלב ומכליאה בין מקורות קלאסיים אירופאיים, שהם השראה לפעולותיה האמנותיות עד כה לבין תכנים קיבוציים, ביניהם היא מפגישה לראשונה על גבי בד הקנווס המתוח. כמו פנס הקסם* שהיה מקובל להפעילו בימי הקיבוץ הראשונים, גם טל ענבר מציגה סיפור פנטסטי בהמשכים, בו האישי מתכתב עם הציבורי. היא מתבוננת, מגדירה ומעצבת את זהותה הכוללנית מחדש ובמקביל מפנה מקום לקלאסיקה הישראלית, לתרבות הקיבוצית ומפיחה בה רוח חדשה ועדכנית.
הבזיליקה הקיבוצית מבקשת להגדיר מחדש עולם רוחני, המייצג ערכים של יצירה, חופש ביטוי, בחירה ושוויון ומקדשת את הגלריה מעצם נוכחותה בה.
*מחקר פעולה הוא תכנית מעגלית המשלבת תכנון, איסוף וניתוח נתונים שיטתי, עשייה ורפלקציה
*פנס קסם מכשיר להקרנת תמונות מתחלפות, באמצעות עדשה שריכזה אור והטילה אותו על קיר
[{"t":"10","v":null,"i":"40.jpg"},{"t":"11","v":null,"i":"39.jpg"},{"t":"6","v":null,"i":"36.jpg"},{"t":"9","v":null,"i":"38.jpg"},{"t":"4","v":null,"i":"37.jpg"},{"t":"8","v":null,"i":"34.jpg"},{"t":"5","v":null,"i":"35.jpg"},{"t":"7","v":null,"i":"33.jpg"},{"t":"1","v":null,"i":"32.jpg"},{"t":"3","v":null,"i":"30.jpg"},{"t":"2","v":null,"i":"31.jpg"},{"t":"\u05de\u05d5\u05d3\u05e2\u05d4_\u05d4\u05d1\u05d6\u05d9\u05dc\u05d9\u05e7\u05d4_\u05d4\u05e7\u05d9\u05d1\u05d5\u05e6\u05d9\u05ea_\u05e9\u05e2\u05e8_\u05d4\u05e2\u05de\u05e7\u05d9\u05dd","v":null,"i":"\u05de\u05d5\u05d3\u05e2\u05d4-\u05d4\u05d1\u05d6\u05d9\u05dc\u05d9\u05e7\u05d4-\u05d4\u05e7\u05d9\u05d1\u05d5\u05e6\u05d9\u05ea-\u05e9\u05e2\u05e8-\u05d4\u05e2\u05de\u05e7\u05d9\u05dd.jpg"},{"t":"\u05db\u05d5\u05dc\u05dd-_\u05d1\u05d9\u05d7\u05d3_17","v":null,"i":"\u05db\u05d5\u05dc\u05dd-\u05d1\u05d9\u05d7\u05d3-17.jpg"},{"t":"Untitled-16","v":null,"i":"untitled-24.jpg"},{"t":"Untitled-5","v":null,"i":"untitled-23.jpg"},{"t":"Untitled-7","v":null,"i":"untitled-18.jpg"},{"t":"Untitled-11","v":null,"i":"untitled-12.jpg"},{"t":"Untitled-6","v":null,"i":"untitled-16.jpg"},{"t":"Untitled-1","v":null,"i":"untitled-7.jpg"},{"t":"Untitled-2","v":null,"i":"untitled-8.jpg"},{"t":"Untitled-14","v":null,"i":"untitled-22.jpg"},{"t":"Untitled-15","v":null,"i":"untitled-21.jpg"},{"t":"Untitled-13","v":null,"i":"untitled-20.jpg"},{"t":"Untitled-12","v":null,"i":"untitled-19.jpg"},{"t":"Untitled-4","v":null,"i":"untitled-17.jpg"},{"t":"Untitled-3","v":null,"i":"untitled-10.jpg"}]
תערוכת מחווה לאברהם עומרי (שער העמקים) ואברהם אמרנט- טושק (מזרע),
התערוכה מוקדשת לאחי דן טל ז"ל שנפטר ממחלה באפריל 2022.
בסדרה ציורים פנורמיים בהשפעת הציור הקלאסי האירופאי בתקופת הרנסאנס,
והסגנון האיקונוגרפי הקיבוצי של שנות ה-40-60 של המאה ה-20.
סגנון זה שאב השראה מהסימבוליזם האפי של כרזות סובייטיות בעידן הקומוניסטי, מהריאליזם הסוציאליסטי, והאקספרסיוניזם האירופי.
בהיותי ילדה קטנה בקיבוץ מזרע כשטושק היה פוגש אותי בשביל, היה מעביר ידו על שיערי ואומר לי - את יודעת שיש ספר שבו כתוב שאלוהים הוא אישה? שם הספר הוא ספר הזהר (כשמי). טושק היה צייר ואמן שהיה מקשט את קירות וחלונות חדר האוכל הישן של מזרע בכל חג. ציוריו הצבעוניים תיארו תמונות של חיי היומיום וגם אירועים שהיו קשורים בחגים ועונות השנה. הוא עבד בטכניקה שדימתה ויטראז' כשיצר סקיצות בצבעי מים על נייר פרגמנט ועבודות שצוירו בטכניקה מעורבת על דיקט או נייר אריזה.
אמנות זו היא חלק מנוף ילדותי.
הקישוטים החיצוניים על קיר הגלריה בשער העמקים –תבליטים צבעוניים בסגנון סגרפיטו, מדברים גם הם בשפה האיקונוגרפית המקומית.
אברהם עומרי ואברהם אמרנט דיברו בשפה המשותפת הזו- שפת האם הקיבוצית.
בציורי הקיר בחדר האוכל של ילדותי הופיעו דימויים אידיאליים- גברים חסונים יפים וחרוצים ונשים תמירות, החוגגים יחדיו את ביתם החדש הצנוע בעבודת כפיים וטקסים חגיגיים.
כילדה, טושק הצייר סיפר לי על מציאות חקלאית פסטורלית ממש כמו בארקאדיה- ביתו של האל פאן מהמיתולוגיה היוונית, או בגן העדן הרנסנסי ההרמוני בו הסתובבו רועים ורועות בשדות, לצד כבשים וציפורים במחול אהבה אינסופי.
אולם בסדרה זו בחרתי לספר סיפור שלא זכה להופיע על קירות חדר האוכל.
זהו הסיפור האחר של ילדותי- אבי הגיע לקיבוץ מגרמניה כשהיה בן- 22 בשנת 1962.
הוא היה חייל גרמני נוצרי שהחליט לערוק ולברוח מארצו ולהצטרף לעם היהודי. כשירד מהאנייה בנמל חיפה לא חיכה לו איש. הוא ניגש למשטרת הגבולות ושם הפנו אותו לנציג של הסוכנות ששלח אותו לקיבוץ מזרע, שם פגש את אמי ילידת הקיבוץ שהייתה גננת אהובה. הגעתו של אבי לקיבוץ לא עברה בצורה חלקה- למרות שרוב חברי הקיבוץ קיבלו אותו בזרועות פתוחות, היו כמה משפחות שלא אהבו את הרעיון שגרמני נוצרי מסתובב בביתם, ביניהם אביה של אמי שברח מאימת הגרמנים בפולין עם שלוש אחיותיו. אך אמי לא ויתרה על אהבתה לזר החדש. בעקבות אסיפות קיבוץ סוערות שעסקו בנושא עזב אבי את הקיבוץ ואמי עזבה אחריו. הם גרו במשך שנה בקיבוץ אחר ולאחר מכן חזרו למזרע כשהרוחות נרגעו.
תהליך הגיור של אבי שהחל מעט לאחר הגעתו היה מורכב והושלם רק לאחר שאני כבר נולדתי. כשהסתיים הגיור אבי ואמי התחתנו בחגיגה יהודית כשרה בעוד אני חיכיתי בבית התינוקות. האמנות והאיקונוגרפיה הנוצרית שהיו טבועות בתרבות ממנה הגיע אבי נטמעו גם בי. כשסבתי הנוצרייה- מרגריטה הייתה מגיעה לבקר בארץ הינו נוסעים לכנסיית הבשורה בנצרת שהייתה מקום קדוש וחשוב מאד בשבילה, ומן הסתם גם לי.
בציורי מופיעים חיי הקיבוץ דרך עיניו של מהגר זר, אשר מקומו בחברה לא מובטח, והוא נדרש להשיל מעליו את זהותו המקורית כדי לקבל זהות חדשה. גם אם המעשה נעשה על-פי רצונו האישי זה לבטח לא היה קל. יחד עם זאת יופיו של המקום אליו הגיע ורצונו להשתלב וגם האנשים המיוחדים שבו, מפעילים קסם על הזר ועוטפים אותו בחדווה.
ניסיתי להתחקות אחר סגנונם של ה"אברהמים", ציירי הבזיליקה של ילדותי שעבודותיהם התאפיינו בקו אקספרסיוניסטי חזק, חלוקת חללים פנימית וצורות גיאומטריות, במחשבה שציורי ימלאו את מקומם של ציורי הקיר בבזיליקה / חדר האוכל / גלריה.
לכן חקרתי את הגיאומטריה והצורות הייחודיות בציוריהם של אברהם אמרנט ואברהם עומרי, במיוחד בעבודת הוויטרז' הייחודית של טושק משנת-1955 לכבוד חג הפסח במזרע,
והצבעים המיוחדים בציורו הנהדר של אברהם עומרי - "מסיק הזיתים" משנת 1958.
*המבנה הפנורמי של ציורים אלה המתארים את החיים בקיבוץ כפרקי אידיליה, אפשר את האפיות רבת האפיזודות. הקו האקספרסיבי מתלכד כאן עם ריאליזם חברתי, המגייס את הציור אל המהלך ההיסטורי הריאלי (של ההתיישבות). משמע- ציור אפי... בקישוטיו לחג הפסח, יום העצמאות חנוכה ופורים, ניכרת המונומנטליות והפיסוליות השמחה המצוירת בציפוף אנרגטי של דימויים ריאליסטיים, זוויות ופרספקטיבה עזות בתנועות מלאות כוח (בזיקה לכרזות הסובייטיות האקספרסיוניסטיות), תמיד באופטימיות, תמיד קלסיציזם בעיצוב דמויות הגברים והנשים ותמיד ילדים ותינוקות המבטיחים את יום המחר. עבר הווה ועתיד משתלבים בציורים הללו, ציורים היסטוריים שתפקידם חינוכי ומעודד בעת ובעונה אחת.
*(גדעון עפרת - טושק- אברהם אמרנט- אמן-קיבוץ.)